Tembe elephant parc - Reisverslag uit Manguzi, Zuid-Afrika van Jolanda Robin - WaarBenJij.nu Tembe elephant parc - Reisverslag uit Manguzi, Zuid-Afrika van Jolanda Robin - WaarBenJij.nu

Tembe elephant parc

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

06 Juni 2018 | Zuid-Afrika, Manguzi

Wat worden wij verwend. Dat Tembe, dat is geweldig. Zo gastvrij, verzorgd en hartelijk, dat is ongekend.

We beginnen dit verhaal bij het diner na de eerste game drive. Dat was lekker! Je krijgt meerdere gangen. Soep, hoofdgerecht, toetje, koffie/thee. Allemaal hartstikke lekker. En genoeg. Goed bereid, echt top. Het diner wordt geopend met een soort speech van de dame die die dag verantwoordelijk is voor het koken. We zitten elke dag aan dezelfde tafel met een Nederlands vlaggetje erop. De manager komt elke dag even vragen hoe het is. We gaan na het eten vroeg naar bed, want morgen om 6 uur is het ontbijt en om 6:30 uur vertrekken we op game drive.

Zo ging het ook. Het ontbijt was lekker en daarna de game drive. Die was koud! Paar graadjes boven 0, muts op, handschoenen aan, 4 lagen kleding. Gelukkig kwam de zon snel om het iets om te warmen maar jemig wat koud. De ochtend drive zien we niet al te veel. Giraffen, zebra's, allerlei hertachtigen maar geen grotere dieren. Kuhlu en tank shop voelen zich schuldig en beloven voor de middag beterschap.

Dat maken ze waar. We gaan op safari en we hebben er zin in. Ze willen ons leeuwen laten zien maar die zijn lastig te vinden. We rijden al vrij snel op een grote mannetjes olifant, een meter of 10 van ons vandaag in de bosjes. Hij is echter niet echt vrolijk en laat alleen zijn billen zien. Na kort wachten rijden we door. We gaan naar een meertje in de buurt en daar staan 2 olifanten. Dat is ongebruikelijk. Olifanten zijn óf alleen (mannetjes vanaf de puberteit worden één keer per jaar kortdurend toegelaten in een groep, 3x raden waarom ;-), zijn voor de rest alleen) of in een groep van ongeveer 10 met alleen maar volwassen vrouwtjes en jonge mannetjes. Dat deze 2 dames alleen zijn klopt dus niet. En dat bleek. Binnen 5 minuten komen er nog ongeveer 10-12 olifanten de heuvel over zetten en nadat die zichzelf van wat te drinken hebben voorzien vinden ze die auto waarin wij zitten wel heel interessant. En waarom zou je die in je eentje va ngrote afstand bekijken? Je kan ook gewoon met 12 olifanten om dat autotje heen komen staan. Spannend!

Maar wel gaaf. We zijn ongeveer 20 minuten omsingeld door olifanten, die niet dichter dan 2 meter bij durven te komen maar wel overal om ons heen staan. Varierend van een kleintje van 1,5 meter hoog tot zijn grote tante van 3 meter hoog met enorme slagtanden hier en daar. Best eng maar onwijs indrukwekkend. We zijn er stil van!

Na ongeveer 15 minuten komt er nog een auto, die ook de kans krijgt te kijken en gaan wij weg. We komen die middag nog 2 losse mannetjes tegen en een hoop (grote) vogels. Erg indrukwekkend allemaal. Maar geen leeuwen. Als goedmakertje leggen de gidsen Kuhlu (ongeveer 30 jaar) en tank shop (een stagiair van een jaar of 20) ons uit hoe een "curry tree" werkt. Dat zijn bomen en blaadjes die naar curry ruiken. Kuhlu legt uit dat jongens van de leeftijd van Tank Shop het ook gebruiken als een soort wiet. Pas dan hebben ze lef genoeg om op meisjes af te stappen. Ze demonstreren dan samen een dansje wat ze dan doen waarbij de tranen over onze wangen lopen van het lachen. We hebben er een video van, je weet niet wat je ziet.

Na een wederom erg lekker diner en een praatje met onze auto genoten (is dat een woord?) gaan we lekker slapen. 20 uur naar bed is hier niet ongebruikelijk want vanochtend ging de wekker weer om 5:40 uur voor de laatste game drive.

We hebben een hele tijd een leeuwenspoor gevolgd. Kuhlu kon zien dat ongeveer een uur geleden een leeuwin met haar 2 of 3 welpjes voor ons op de weg gelopen had. We zijn van de weg geweest om ze te achtervolgen maar het mocht niet baten. Wel weer wat mannetjes olifanten en vogels maar geen roofdieren. Hierna lekker ontbijt gehad en daarna met enige pijn in het hart vertrokken.

Na 2 uur rijden zijn we nu in St Lucia, een stadje aan zee met een centrale ligging. Vanuit hier gaan we o.a. een Zoeloe dorp bezoeken, op zoek naar walvissen per boot en snorkelen. Tot snel!

• 07 Juni 2018 - 08:56

Sharon:

Wat een mooi verhaal weer!!! Heel leuk om te lezen!!! Lekker genieten!

• 08 Juni 2018 - 06:06

Frans:

Alweer een verhaal om jaloers op te worden.
    Als auto genoten een woord is ,waarschijnlijk aan elkaar haha.
    Blijf genieten en ons verblijden met jullie verhalen en foto’s.

• 11 Juni 2018 - 20:15

Annelies:

Jullie zullen best ook een beetje bang zijn geweest in de auto. Als een olifant kwaad wil zijn jullie nergens. Gelukkig alleen maar nieuwsgierige olifanten.
    Het blijft leuk jullie te volgen. :)