St. Lucia en zoveel meer - Reisverslag uit Manguzi, Zuid-Afrika van Jolanda Robin - WaarBenJij.nu St. Lucia en zoveel meer - Reisverslag uit Manguzi, Zuid-Afrika van Jolanda Robin - WaarBenJij.nu

St. Lucia en zoveel meer

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

10 Juni 2018 | Zuid-Afrika, Manguzi

We zijn inmiddels alweer een aantal dagen in St. Lucia. Dit is een dorp/stadje aan de kust met met name zogeheten expeds. Blanke, van nature buitenlandse mensen die hier zijn komen wonen. Inmiddels wonen er ook zuid-afrikanen maar niet zoveel. We slapen in een guest house met een lekkere kamer en hele aardige eigenaren. Het is hier niet druk, er zijn soms 1 of 2 andere kamers bezet.

We doen veel! Elke dag hebben we wel wat gepland. We hadden hier eigenlijk een vrije dag gepland maar hebben die ook weer volgepland.

De eerste dag hier hebben we niet veel gedaan. Om half 4 kwam een vertegenwoordiger van onze reis organisatie (hun hoofdkantoor zit hier in de stad) even kennismaken en vragen hoe het gaat. Leuk om na 1,5 jaar mailen een gezicht achter de mail vandaan te zien komen! Diezelfde avond hebben we wat gegeten in een restaurant hier en verder weinig gedaan.

De volgende ochtend zouden we met een boot de oceaan opgaan op zoek naar walvissen. Helaas helaas was de zee te ruig dus besloot de kapitein dat het niet veilig was. Andere keer dan maar. In plaats daarvan zijn we naar een dochter bedrijf van onze reis organisatie gegaan die gegidste ritten per paard verzorgd. Je gaat dan per paard de savannah op om dieren te spotten. Nou jullie zullen begrijpen, ik was gelijk enthousiast, ik ben gek op paarden....niet dus. Gelukkig wist ik via via dat ze hier ook paarden hebben die niet veel meer in zich hadden dan standje barkruk dus dat zelfs ik dat zou moeten kunnen.

Ik moet toegeven, het was een leuke ervaring. Doordat je op een paard zit denken de dieren dat je een dier bent en kun je er dus naast gaan staan. Zo hebben we op slechts 2 meter van zebra's, zwijnen en gnoes gestaan. Best leuk. Het paard was mak dus ging prima.

Dezelfde middag hebben we de hippo & croc boot toer gedaan. Tegen de zonsondergang met een boot op zoek naar krokodillen en nijlpaarden. Die hadden we snel gevonden. De haven nog niet uit en 4 grote alligators op de kant. Een paar honderd meter verder een groepje nijlpaarden. Dat werden er in totaal meer dan 100. Leuke ervaring!

De volgende dag stond cultuur op het programma. De hele dag onder begeleiding van een gids naar een traditioneel zoeloe dorp. Het dorp waar haar familie vandaan komt opent hun deuren zodat je de gebruiken en gewoontes kan zien. Erg interessant. We hebben een crèche bezocht met bijna 100 peuters/kleuters die gefascineerd zijn door je huidskleur! We hebben ze een beetje omgekocht met lolly's dus ze waren niet bang en heel nieuwsgierig. Daarna zijn we bij iemand thuis geweest om te zien hoe die leven. Hier is het nog zo dat de vrouw al het werk doet dus ik heb toe staan kijken hoe Jolanda kleden weeft en helpt met eten maken. Dat gaat hier allemaal op een traditionele manier.

Daarna zijn we bij een traditionele medicijnvrouw geweest die in de toekomst kom kijken. Best wel spannend, ze heeft allerlei gebruiken die je van tevoren moet onthouden om haar niet te beledigen. gedag zeggen of bedanken bijvoorbeeld is een belediging. Ze leest via je voorvaderen wat je bezig houdt en wat er op je pad komt. Nou wij zitten goed hoor, 3 kinderen, promotie, mooie huizen, alles komt goed. Grappig detail: we waren nog niet binnen of ze gaf aan dat Jolanda een born nurse was, een geboren verpleegkundige. Zou er dan toch iets van waarheid in zitten?

Deze dag werd afgesloten met een lunch voor 3 personen waar het hele dorp van kon eten (overigens: alles is hier lekker, we proberen alles (behalve kaas dan) maar alles smaakt hier goed, ze weten echt wat eten is hier) en daarna hebben we wat souvenirs gekocht en rustig aan gedaan.

Daarna gebeurd iets heel grappigs: we ontspannen wat op onze kamer als er geklopt wordt. Wat blijkt, de eigenaar van Safari's op Maat, Geert, komt ons feliciteren en een drankje aanbieden. Hij was een dag eerder ook al geweest maar toen waren we er nog niet. Een tijd met hem buiten gezeten. Waar vind je een reis bureau die een persoonlijke reis voor je in elkaar draait waarvan de eigenaar onthoud dat je getrouwd bent en een drankje komt doen om dit te vieren? Echt mensen, dit bedrijf is een aanrader, persoonlijker wordt het niet. Hij geeft ons wat tips over waar te eten die avond wat we braaf opvolgen.

We gaan het restaurant binnen wat hij getipt heeft en jawel: meneer zit er zelf ook met vrouw en kind. Ook dit werd heel gezellig.

De dag hierna hadden we de wetland drive. St. Lucia ligt in een natuur park met 5 eco systemen (oceaan, strand/duinen, ooster vlaktes, meer, wester vlaktes) waardoor hier meer dan 550 soorten vogels, meer dan 400 soorten vis en honderden landdieren voorkomen. Ze hebben de big 4 (olifant, luipaard, neushoorn, buffel) en die gaan wij vandaag bekijken. Toegegeven: we dachten dat het wat saai zou worden. Het is vooral op vogels en kleine dieren gericht, van de big 4 is alles maar in kleine aantallen aanwezig: 3 olifanten, 16 neushoorns op 16.000 HA is niet zoveel. Niets is minder waar!

We waren een half uur onderweg toen we al een neushoorn tegen de truck hadden gehad (hij had jeuk)! Verder hebben we veel buffels gezien en zelfs -uniek overdag- een luipaard. Tussen de middag een uitgebreide lunch met braai (afrikaanse BBQ) helemaal verzorgd en een uurtje aan het strand gelegen. Het blijft te koud en winderig om te zwemmen maar wauw, wat een mooi landschap, mooie dieren en een toffe dag!

Die avond zou er rugby zijn, Zuid-Afrika Engeland wat we in de kroeg met Geert en zijn vrouw zouden gaan kijken. dat ging niet door maar opnieuw: SMS van geert, niet in de kroeg maar in ons guest house, rugby en braai! Super gezellig weer. Echt heel leuk om zo mensen te leren kennen.

Vandaag moesten we vroeg om want om 6:50 moesten we verzamelen. We gaan op walvissen zoek tocht. Met de boot de oceaan op op zoek naar deze reuzen. Het is gelukt! We zijn 2 uur onderweg geweest en hebben een ruim half uur naar 2 spelende walvissen kunnen kijken. Wat een ervaring, wat een grote dieren. Na dit half uur waren ze het wel zat en waren ze plots verdwenen. Prima gaan wij terug om op te drogen want het was wel erg nat en koud. Vanavond gaan we nog op zoek naar hyena's e luipaarden in het donker en morgen vertrekken we, via een olifanten en leeuwen opvang naar ons laatste natuur reservaat, Manyoini private reserve. Er is ons verteld dat dit nog luxer is en dat je hier gegarandeerd de big 5 gaat zien. Dat moet ook, want de leeuw staat nog open dus die willen we heel graag zien. Verder zijn we nu over de helft! Nog een dag of 9 en dan zetten we weer voet op Nederlandse wal. Tot snel

PS: geen idee wanneer er als we hier weggaan weer wifi is, kan niets beloven over een volgend verslag maar we doen ons best!

• 10 Juni 2018 - 14:06

Esther :

leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en zo te lezen al aardig wat dieren gezien. geniet nog lekker daar!

• 11 Juni 2018 - 18:33

Frans:

Het is toch een geweldige ervaring om dit allemaal mee te maken.
    Als ik je verhaal lees schieten de beelden vanzelf binnen, heerlijk.
    Bijzonder dat de organisatie zo attent is. En dan nu die LEEUWEN..

Nog een fijne tijd...

• 11 Juni 2018 - 19:03

Els:

Wat een super reis mensen!!!! Heerlijk om mee te mogen genieten, xx

• 11 Juni 2018 - 20:13

Elize:

Ohhhhh genieten tortelduifjes

• 11 Juni 2018 - 20:23

Annelies:

Zo zie je maar wat een schat aan natuur moeder aarde heeft. Volgens mij genieten jullie nog volop en komt er weinig van uitrusten. Nog veel plezier. :)