De eerste dagen - Reisverslag uit Pongola, Zuid-Afrika van Jolanda Robin - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Pongola, Zuid-Afrika van Jolanda Robin - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

01 Juni 2018 | Zuid-Afrika, Pongola

Nou daar zijn we dan, inmiddels is het vrijdag terwijl we maandag weggingen. Nu pas een update. Waarom? Het Wifi netwerk is hier een tikkie anders als in Nederland. In Nederland wordt je doodgegooid met Wifi in hotels en restaurants. Nou hier niet. We hebben dinsdag avond een kleine flits wifi gehad maar daarna was het klaar. Best wel lekker. Weinig contact en écht weg. Geen idee waar er aanslagen, voetbaltransfers of schandalen zijn. Maar niet de mogelijkheid jullie te vertellen wat we meemaken, dus bij deze:

Maandag onze vlucht. Patrick en Hilde hebben ons weggebracht naar Schiphol. De vlucht was soepel. Slechts 15 minuutjes later dan gepland de lucht in en daardoor ook 15 minuten later daar aangekomen. Onderweg wat turbulentie, maar allemaal niet bijzonder. Wel lekker gegeten en héle aardige mensen in het vliegtuig. Een goed begin. We landden in de avond, moesten even op de koffers wachten en daarna werden we opgewacht door iemand van lodge 1, op slechts 5 minuutjes rijden van het vliegveld. De persoon in kwestie was denk ik 1.50 meter maar stond erop al onze koffers te dragen.

We hebben in deze lodge lekker geslapen en zijn de volgende ochtend na het ontbijt naar het vliegveld terug gebracht. Vanaf hier hebben we onze huur auto (een haast nieuwe Toyota Rav4) opgehaald en zijn we gaan rijden. Een rit van 5-6 uur. Onderweg veranderde het landschap van Johannesburg stad naar vlakte's met alleen maar plaggenhutjes of gewoon helemaal niks.

Begin van de middag komen we aan in Ithala Game Reserve. Een reservaat tussen de bergen met een aantal lodges. We rijden snel naar die van ons. We zijn de poort nog niet door of zien op een meter of 50 3 giraffen lopen. Niet wetende hoe verwend we verder zullen worden staan we uitgebreid stil en genieten van dit bijzondere moment. Hierna rijden we naar de lodge waar we een ruim huisje hebben. Een detail waar we niet op voorbereid waren: het is slechts 16 graden. Ons huisje ligt in de schaduw dus veel warmer wordt het niet . Dat worden lange broeken deze dagen.

We besluiten snel de koffers het huisje in te gooien en met de auto het reservaat in te gaan. Daarna gebeurde iets heel bijzonders. Er zijn een aantal route;s uitgezete waarvan we met een korte begonnen. We zijn nog geen 500 meter van de lodge weg als Robin 2 donkere vlekken in de bosjes ziet. We stoppen en pakken de verrekijker (thanks mam) en wat blijkt? 2 zeer zeldzame zwarte neushoorns! Een moeder met kalf lijkt het. Deze zijn zwaar met uitsterven bedreigd en de kans om deze te spotten is minimaal. We maken veel foto's en zijn nu al door het dolle heen.

De rest van de game drive hoort 1,5 uur te duren, maar door ons enthousiasme (en het feit dat we bij elk hert achtige dier 300 foto's maken) de rest van de middag. We zien giraffen, zebra's, allerlei hert achtige dieren, zwijnen en nog veel meer dieren. Daarna eten we in het restaurant waar we bij een Afrikaans buffet aanschuiven. Lekker gegeten!

De volgende 2 dagen gaan we 2x per dag op game drive en geloof het of niet. We hebben de zwarte neushoorn nog 2x gezien! Verder hebben we kudde's olifanten, allerlei soorten herten, zebra's, giraffen, zwijnen, gnoe's, allerlei vogels en nog veel meer gezien.

Op dag 4 vertrekken we richting Mkuze. Onderweg stoppen we bij de supermarkt en de KFC (daar zitten we nu ivm de wifi) om jullie een beetje bij te praten.

Geen idee wanneer we weer internet hebben, we proberen jullie op de hoogte te houden. Het is hier inmiddels 25 graden maar we moeten nog 1,5-2 uur rijden tot onze bestemming. Daar schijnen veel leeuwen te zitten, dus we gaan ervoor!

• 01 Juni 2018 - 10:53

Jeroen:

Super gaaf!!!

• 01 Juni 2018 - 11:16

Caroline:

Leuk om zo mee te genieten van jullie reis. Geniet er van en maak maar veel foto's.

• 01 Juni 2018 - 11:39

Wil Garia:

oh wat fantastisch om te lezen
    Lekker genieten
    Gr wil g

• 01 Juni 2018 - 11:57

Meyke:

Geweldig! Geniet van al t moois en elkaar

• 01 Juni 2018 - 13:14

Ramon :

Erg leuk

• 01 Juni 2018 - 14:42

Esther :

wat super gaaf! geniet van alles

• 01 Juni 2018 - 19:36

Chris Vriens:

Geweldig om dit allemaal te zien en mee te maken. Genieten

• 01 Juni 2018 - 19:39

Frans:

Allememaggies zou Bassie zeggen. Het lijkt wel een sprookje.
    Maar wel een sprookje dat waar blijkt te zijn.
    Ik geniet mee hoor.Blijf wel opletten en doe niet als die Fransen.
    Veel kijkplezier en geniet van de wifirust.

Tot de volgende keer.

• 01 Juni 2018 - 20:28

Annelies:

Leuk hoor om te lezen dat jullie al zoveel gezien hebben.
    Nog veel plezier samen.

• 02 Juni 2018 - 10:19

Els:

Zoooo, die eerste dagen klinken veelbelovend en naar meer!!! Geniet ervan lovebirds

• 04 Juni 2018 - 09:24

Stef:

Heel erg tof allemaal! Ben jaloers! Geniet ervan!!